Categorieën
- achterbrug
- Achterspatbord
- Elektrisch
- luchtfilter
- Motorblok
- opvoer/onderhoud sets
- Stuur/cockpit
- Tank
- Tomos brommer aanbod
- Tomos Frame delen
- Tomos gereedschap
- Tomos Lagers en keeringen
- Tomos mechanisch/aandrijving
- Tomos Motip verf / reiniger
- Tomos Motor delen
- Tomos Onderhoud
- Tomos Opvoer tips
- Voorwiel/vork
- Werkplaats/Gereedschap
- Whatsapp Tomos hulp

Opvoeren doe je zo!
Wij van Van Dijk Racing hebben al jarenlange ervaring met het opvoeren en tunen van brommers, zelf rijden we bij de brommercross mee met een cross tomos.
We zijn ook bezig met een sprint tomos voor de 150m sprint met een 49cc ei-cilinder van een tomos, die brommer is nu nog in opbouw. Verder hebben we ook een aantal cross tomossen gemaakt met 50cc en 65cc.
Voordat je begint met het opvoeren van je Tomos zorg je dat je brommer in goed conditie is, dus geen lekkende benzine of olie, speling het balhoofd, achterbrug of wielen. goed werkende remmen en de gas schuif moet vanzelf dicht gaan en mag geen zware punten vertonen.
Bij alles wat er kan worden gedaan om je brommer te kunnen opvoeren is de kans groot dat hij opnieuw moet worden afgesteld, dus houd daar rekening mee.
Als u zelf niet handig bent met brommers zorg ervoor dat er iemand is die je help die er wel verstand van heeft of laat het door iemand doen.
Alles wat hier wordt verteld is geheel op eigen risico en wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade of letsel.
Opvoeren van een snorfiets:
* Ontsteking op bromstand zetten.
Bij de elektronische ontstekingen staan er 2 streepjes op het carter en 1 streepje op de grondplaat. Als u het vliegwiel eraf hebt kunt u 3 boutjes los schroeven van de grondplaat, het makkelijkst is om ze er niet uit te draaien maar gewoon 1 of 2 slagen los. En dan kijkt u naar de streepjes die staan in de buurt van de cilinder. Het bovenste streepje wat op het carter staat is brom stand en het onderste streepje is snor stand. Als het streepje wat op de grondplaat staat op het onderste streepje staat moet je hem verdraaien naar het bovenste streepje, als hij al op het bovenste streepje staat laat je hem daarop staan. Als u hem verder draait als de brom stand heeft u kans dat de brommer niet goed gaat lopen of schade komt aan de motor, als hij onder het onderste streepje staat is er kans dat hij achteruit gaat lopen.
* Luchtfilter ontgrenzen.
Bij een snor Tomos met een a35 luchtfilter zit er een begrenzer in het luchtfilter. Hieronder staan 3 plaatjes van het luchtfilter, bij de pijl staat hoe het luchtfilter eruit ziet met de begrenzer. Het plaatje ernaast is de begrenzer en het plaatje eronder is het gedeelte waar de begrenzer in zit. Als u het luchtfilter uit elkaar schroeft door middel de 3 schroefjes los te schroeven. En dan kunt u de rubbers eruit halen en de begrenzer eruit trekken.
* Spruitstuk ontgrenzen,
In het bovenste spruitstuk zit een bus in het spruitstuk, in de onderste zit geen bus. Die bus zorgt ervoor dat de diameter van het spruitstuk kleiner word.
Het ontgrenzen gaat het makkelijkst met een kolomboormachine.
Dan boort u de bus uit met een boor die net iets kleiner is als de bus, meestal gaat de bus al best snel los en dan gaat hij eruit.
Hoe je het doet met een boutje en moertje staat al goed beschreven op het Tomos forum, http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=3228
* Andere cilinderkop monteren,
Een snorfiets heeft een cilinderkop met een heuveltje in de kop, een brom kop is helemaal rond. Dus je kunt er een brom kop op zetten of een hoge druk kop voor nog meer vermogen.
* Een bromzuiger monteren,
een snor zuiger heeft aan de inlaatkant geen gat zitten bij een brom zitten daar 2 lange sleuven. Doordat u er een brom zuiger inzet krijgt hij meer inlaat dus meer vermogen.
* Een andere uitlaat monteren,
Een snor brommer heeft een s-bocht uitlaat met een dunne pijp, door die te vervangen door een brom uitlaat of een snellere loopt hij nog wat harder.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opvoeren van een bromfiets en een snorfiets nog meer opvoeren.
* Snelle Bobine
Originele Tomos bobines zijn begrenst in toeren tot 10000 toeren en hebben een slechte curve voor het optrekken. Onze bobines hebben geen begrenzing dus voor echt snelle setups kan het soms wel 20 km/u schelen in top snelheid, bij onze eigen 65cc Tomos ging hij van 60km/u naar 80km/u, bij bijvoorbeeld originele snor bommers heeft het geen nut omdat die niet voldoende toeren maken om in de toeren begrenzer te gaan.
* Dunne koppakking,
door een dunne koppakking te monteren zorgt u ervoor dat er een hogere compressie is en een kleinere squish.
Zorg er wel voor dat de zuiger niet tegen de kop komt, dus meet voor het starten de squish. Dat meet je door de cilinder gewoon vast te zetten en de bougie eruit draaien, en daar doe je een stukje soldeertin tegen de cilinderwand zodat hij tegen de buitenkant van de zuiger zit. Dan laat je de zuiger een paar slagen draaien door een keer rustig te kicken. En dan meet u met een schuifmaat de dikte van het stukje tin wat geraakt is. Dit moet tussen de 0,70 en 0,90mm zitten. Voor als u lange afstanden rijd of als de motor erg warm wordt is het verstandig om minimaal 0,85 te doen om een vastloper te voorkomen.
* Dikke voetpakking monteren,
door dit te doen komt er een hogere poorttiming. Het is wel verstandig om de koppakking weg te laten en daarvoor vloeibare pakking voor te gebruiken want de compressie wordt wel lager.
* Cilinderkop afdraaien/afvlakken,
om te zorgen dat hij een nog hogere compressie krijgt kunt u de kop afvlakken. Zorg er wel voor dat de zuiger niet tegen de kop komt, dus meet voor het starten de squish. Dat meet je door de cilinder gewoon vast te zetten en de bougie eruit draaien, en daar doe je een stukje soldeertin tegen de cilinderwand zodat hij tegen de buitenkant van de zuiger zit. Dan laat je de zuiger een paar slagen draaien door een keer rustig te kicken. En dan meet u met een schuifmaat de dikte van het stukje tin wat geraakt is. Dit moet tussen de 0,70 en 0,90mm zitten. Voor als u lange afstanden rijd of als de motor erg warm wordt is het verstandig om minimaal 0,85 te doen om een vastloper te voorkomen.
* Een grotere carburateur monteren,
door een 12mm (op een snor) of 15mm carburateur te monteren krijgt u meer trekkracht en een hogere topsnelheid, zorg er wel voor dat de begrenzer uit het spruitstuk is anders heeft het geen nut.
* Andere uitlaat monteren,
er zijn een aantal andere uitlaten die voor tomos zijn met veel trekkracht, hoge topsnelheid, opvallende, stillen enz.
* Andere cilinder monteren,
voor als u hem iets harder wilt laten lopen is een 50cc snel een goede optie maar als hij nog harder moet lopen is er ook nog een 65cc met de juiste setup is er wel +-70km/u mee te halen.
* Als laatst kunt u ook nog de tandwiel verhouding aanpassen,
hiermee is er geen vermogenstoename alleen er komt meer trekkracht of een hogere topsnelheid.
Alles is op eigen risico en wij zijn nergens voor aansprakelijk.